Zwanger van God

door dwaynetoemere

auteur: Dwayne Toemere

Aartsengel Gabriël vertelt Maria dat zij Jezus zal baren. Ja, hoe kijk je dan uit je ogen?

De Annuniciatie, Da Messina.

Tijdens een cursus kunstgeschiedenis werd het schilderij DeAnnunciatie of De Boodschap van de engel aan Maria van Antonello da Messina besproken. Het is in de Italiaanse schilderkunst één van de meest afgebeelde scènes uit het leven van Maria.

De blik van deze Maria liet mij maar niet los. Ik zag een mooie gelaagdheid en ik dacht: hoe goed kijk je naar mensen als je zo een serene, contemplatieve blik kan vangen? Sereen en contemplatief(beschouwend of op een diepzinnige manier nadenken) zijn geen woorden die je één, twee, drie schildert. Maar deze schilder stopt het in een beeld dat blijft hangen.

Woordeloos

Afgelopen week heb ik een aantal repetities bijgewoond van een theatervoorstelling van DOX, geregisseerd door Davy Pieters. En ook hier viel het me weer op hoe sterk beeldend theater kan zijn: de zeggingskracht van woordeloos theater. Ik vind het nog steeds fantastisch: de impact die bewegende beelden en lichamen in de ruimte kunnen hebben. En het vluchtige van bewegende beelden, zoals dat ook in het echte leven gaat. De vluchtigheid van waarachtige momenten.

Deze voorstelling is geïnspireerd op foto’s en beelden uit de media en het Butterfly-effect. Het Butterfly-effect, de naam, is gebaseerd op een metafoor om aan te geven dat de vleugels van een vlinder in Brazilië maanden later een tornado in Texas zouden kunnen veroorzaken.

Één van de afbeeldingen gebruikt ter inspiratie voor de voorstelling.

De impact van deze non-verbale voorstelling met 20 spelers komt binnen via je onderbuik, via het instinctieve, en niet via het hoofd of het verstandelijke. Ik heb nu een aantal repetities bijgewoond en telkens grijpt het me weer naar de keel.

Goed kijken, dat kan je leren

De kracht van lichaamstaal: het komt terug in mijn theaterlessen, het komt terug in mijn werk als acteur en het komt terug in de trainingen die ik geef.

Als acteur en trainer kijk ik naar de details van het non-verbale of non-verbale communicatie. We zenden constant krachtige signalen uit met ons lichaam, onze energie en onze aanwezigheid.

Goed kijken… ik geloof dat je dat kan je leren’ is een quote uit een voorstelling die ik ooit heb gespeeld. En ik geloof dat het waar is. Je kan leren kijken naar mensen. Je kan mensen leren lezen. Los van woorden, kijken naar de persoon: een houding, een handgebaar of een blik.

Mijn geheim

Da Messina heeft het geheim van Maria treffend weergegeven. En ik vind het nog steeds mooi om te zien dat theater hetzelfde teweeg kan brengen. Ik ben nog lang niet klaar met experimenteren met mijn lichaamstaal op de speelvloer. En ik ben ook nog lang niet klaar om anderen meer te leren over lichaamstaal.

Inmiddels ben ik een beetje aan het oefenen om die blik, dit geheim van Maria, aan mijn eigen acteurs repertoire toe te voegen. Mijn spelers-geheim: ik ben zwanger van God, wat nu? Je weet maar nooit, wie weet komt deze blik nog eens van pas voor een rol als…

Advertenties