Fuck druk!

door dwaynetoemere

auteur: Dwayne Toemere

Regelmatig kom ik de quote ‘Stop the glorification of busy’ tegen. En ook ik wil ophouden met het ophemelen van ‘druk druk druk’. Als mensen vragen hoe het gaat dan is het heel normaal geworden om te zeggen dat ik het druk heb. En ik heb het gevoel dat druk de norm geworden is. Als remedie tegen de drukte ben ik met een legpuzzel begonnen: de Nachtwacht van 1.500 stukjes.

Ik dacht bij mezelf: ‘hoezo druk?’ En na vier weken was de legpuzzel af. Tussen alle bedrijven en ‘drukte’ door lukte het mij om deze puzzel af te maken. Het was een flinke dosis onthaasten en deep work. Mijn volgende uitdaging heb ik al in huis: de Sixtijnse Kapel van 5.000 stukjes. Project 5.000 is begonnen!

Afbeeldingsresultaat voor sixtijnse kapel ravensburger
De Sixtijnse Kapel van Michelangelo

Deep work is de titel van het boek van Cal Newport. Het gaat over langere tijd geconcentreerd werken. Volgens hem wordt dat steeds belangrijker, en ik ben het met hem eens. Alle informatie via internet en op social media wordt steeds korter en oppervlakkiger. En de informatiestroom sneller. Daarom wordt het volgens Cal Newport belangrijker om als kenniswerkers (iedereen die veel met het hoofd moet werken) dieper en langer te concentreren om werk te produceren dat echt iets bijdraagt. Hij reikt in zijn boek methodes aan om Deep Work te leveren. Hier ligt volgens hem de toekomst.

Mijzelf uur na uur buigen over die 5.000 stukjes brengt me erg diep. Bijna meditatief. Soms moet ik mezelf dwingen om gedachtes van nutteloosheid weg te drukken. Die gedachtes heb ik namelijk regelmatig. Vooral als ik weer aan werk denk. Maar puzzelen levert me concentratie op. En veel geduld. Heel erg veel geduld. Deep Work: ik ben een believer.